Select your Top Menu from wp menus
Pericolul pe roți de fier – Epilog?

Pericolul pe roți de fier – Epilog?

În urmă cu o lună publicam primele două părți ale seriei de articole „Pericolul pe roți de fier” prin care arătam cum România se transformă de aproape trei decenii în lada de gunoi a parcului de transport din Europa. Ba mai mult, o face chiar cu mândrie. Arătam de asemenea, că cel mai periculos astfel de caz era pe cale să se producă, odată cu iminenta introducere pe căile ferate din România, de către operatorul feroviar Astra Transcarpatic, a catastrofalelor automotoare IC2 (ex-DSB), aruncate la propriu de operatorul feroviar național danez.

Pe lângă articolele publicate, în cadrul Asociației Construim România, am decis pe 20 noiembrie să adresăm un apel public autorităților competente din țara noastră, pentru a nu permite introducerea acestor automotoare pe căile ferate din România. Respectiv, de a nu permite Astra Transcarpatic să expună publicul călător român la ridicatele riscuri de incendiu și de deraiere inerente constructiv acestor automotoare, așa cum o demonstrează detaliat raportul întocmit în 2014 de institutul elvețian PROSE. Apelul nostru a fost transmis atât public, cât și oficial, însoțit de raportul PROSE, către Ministerul Transporturilor (MT), Autoritatea Feroviară Română (AFER), Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) și Compania Naționlă  de Căi Ferate din România (CFR SA).

Toate instituțiile sesizate ne-au răspuns și le mulțumim pentru aceasta, mai ales că toate răspunsurile au sosit în mai puțin de 30 de zile. Înainte de a le publica, am așteptat să le primim pe toate, mai ales că cel mai important dintre ele, răspunsul de la AFER, s-a lăsat și cel mai mult așteptat.

În mod firesc, tonul răspunsurilor este unul oficial și cât mai neutru, cu foarte multă declinare de responsabilitate și mult refuz de antepronunțare, ori de depășire a limitelor legale de competență. Chiar și așa însă, informația cheie vine din răspunsul AFER: până la acest moment nici Autoritatea de Siguranță Feroviară, nici Organismul Notificat Feroviar Român nu au primit nici o solicitare din partea Asta Transcarpatic de autorizare, respectiv de omologare a automotoarelor IC2 pe căile ferate din România.

Așa cum bănuiam încă la intempestiva retragere de pe siteul propriu a anunțului despre lansarea trenurilor care urmau să fie deservite cu IC2, primim astfel confirmarea oficială că cel puțin pentru moment, Astra Transcarpatic a suspendat demersurile de punere în circulație în România a automotoarelor IC2.

Desigur, întrebarea esențială este dacă a și renunțat cu totul la proiect? Nu știm, dar ne-am bucura,  atât spre binele călătorilor pe calea ferată din România, cât și spre binele grupului de firme din jurul Astra Vagoane de Călători din Arad. În ciuda ieșirii nevoase a lui Valer Blidar, patronul Astra Vagoane, căruia i-am răspuns pe larg – până la această oră încă nu am fost acționați în judecată – obiectivul nostru este comun cu cel al Astra Transcarpatic: un transport feroviar de călători modern în România. Iar acest obiectiv nu poate fi atins cu automotoare dezastru ingineresc precum IC2.

Vom continua să monitorizăm atent situația și vom reveni prompt dacă va fi cazul. Ne menținem hotărârea fermă de a utiliza orice mijloace legale pentru a împiedica punerea în circulație a acestor automotoare în România. Locul lor nu este pe calea ferată, ci la tăiere.

Mai jos cele trei răspunsuri oficiale ale autorităților române:

  • ARF – 28 noiembrie 2017

 

  • CFR SA – 6 decembrie 2017

 

  • MT – AFER – 15 decembrie 2017

 

About The Author

Related posts