Pericolul pe roți de fier – Epilog?

Pericolul pe roți de fier – Epilog?

În urmă cu o lună publicam primele două părți ale seriei de articole „Pericolul pe roți de fier” prin care arătam cum România se transformă de aproape trei decenii în lada de gunoi a parcului de transport din Europa. Ba mai mult, o face chiar cu mândrie. Arătam de asemenea, că cel mai periculos astfel de caz era pe cale să se producă, odată cu iminenta introducere pe căile ferate din România, de către operatorul feroviar Astra Transcarpatic, a catastrofalelor automotoare IC2 (ex-DSB), aruncate la propriu de operatorul feroviar național danez.

Pe lângă articolele publicate, în cadrul Asociației Construim România, am decis pe 20 noiembrie să adresăm un apel public autorităților competente din țara noastră, pentru a nu permite introducerea acestor automotoare pe căile ferate din România. Respectiv, de a nu permite Astra Transcarpatic să expună publicul călător român la ridicatele riscuri de incendiu și de deraiere inerente constructiv acestor automotoare, așa cum o demonstrează detaliat raportul întocmit în 2014 de institutul elvețian PROSE. Apelul nostru a fost transmis atât public, cât și oficial, însoțit de raportul PROSE, către Ministerul Transporturilor (MT), Autoritatea Feroviară Română (AFER), Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) și Compania Naționlă  de Căi Ferate din România (CFR SA).

Toate instituțiile sesizate ne-au răspuns și le mulțumim pentru aceasta, mai ales că toate răspunsurile au sosit în mai puțin de 30 de zile. Înainte de a le publica, am așteptat să le primim pe toate, mai ales că cel mai important dintre ele, răspunsul de la AFER, s-a lăsat și cel mai mult așteptat.

În mod firesc, tonul răspunsurilor este unul oficial și cât mai neutru, cu foarte multă declinare de responsabilitate și mult refuz de antepronunțare, ori de depășire a limitelor legale de competență. Chiar și așa însă, informația cheie vine din răspunsul AFER: până la acest moment nici Autoritatea de Siguranță Feroviară, nici Organismul Notificat Feroviar Român nu au primit nici o solicitare din partea Asta Transcarpatic de autorizare, respectiv de omologare a automotoarelor IC2 pe căile ferate din România.

Așa cum bănuiam încă la intempestiva retragere de pe siteul propriu a anunțului despre lansarea trenurilor care urmau să fie deservite cu IC2, primim astfel confirmarea oficială că cel puțin pentru moment, Astra Transcarpatic a suspendat demersurile de punere în circulație în România a automotoarelor IC2.

Desigur, întrebarea esențială este dacă a și renunțat cu totul la proiect? Nu știm, dar ne-am bucura,  atât spre binele călătorilor pe calea ferată din România, cât și spre binele grupului de firme din jurul Astra Vagoane de Călători din Arad. În ciuda ieșirii nevoase a lui Valer Blidar, patronul Astra Vagoane, căruia i-am răspuns pe larg – până la această oră încă nu am fost acționați în judecată – obiectivul nostru este comun cu cel al Astra Transcarpatic: un transport feroviar de călători modern în România. Iar acest obiectiv nu poate fi atins cu automotoare dezastru ingineresc precum IC2.

Vom continua să monitorizăm atent situația și vom reveni prompt dacă va fi cazul. Ne menținem hotărârea fermă de a utiliza orice mijloace legale pentru a împiedica punerea în circulație a acestor automotoare în România. Locul lor nu este pe calea ferată, ci la tăiere.

Mai jos cele trei răspunsuri oficiale ale autorităților române:

  • ARF – 28 noiembrie 2017

 

  • CFR SA – 6 decembrie 2017

 

  • MT – AFER – 15 decembrie 2017

 

About The Author

Related posts

22 Comments

    1. Mihai Alexandru Craciun

      @JFK, Ansaldo a recunoscut demult „ineptiile”, care nu sunt ale mele, ci ale DSB si Prose. Si le-a recunoscut atat de bine, ca a oferit compensatii de circa 500 de milioane de EUR si s-a bagat aproape in faliment. De aia s-a vandut in extremis lui Hitachi in 2015.

      Pentru toata lumea in afara de „fanclubul” Astra lucrurile sunt extrem de clare.

    2. kadri

      Problema domnului e ca nu are casa, nu are bunuri, singura lui bogatie e blogul asta si trenuletele de pe terase, deci sta bine la adapost ca n-are ce sa-i ia la un eventual proces.
      Domnul e din ala care sta acasa si face bani, chiar mii de euro pe luna cum se lauda prin presa, dar e sarac si sta cu chirie.
      La cate probleme politice are domnul Blidar, nu m-ar mira sa fie o facatura regizata, eu am mai auzit de asa- zisi ,,ziaristi”, care stau acasa si fac mii de euro lunar atacand pe unul si pe altul,, la comanda”, defapt asta e singurul mod de aface ziaristica in Romania , si de castiga si miii de euro lunar.
      E interesant sa aflam si cine a dat comanda, eu in locul domnului Blidar anuntam SRI-ul sau DNA-ul, pentru ca e vorba despre o afacere pe servicii publice de milioane de euro, iar cineva ataca compania care vrea sa lanseze in Romania o astfel de afacere destul de mare in domeniu.
      Sa intercepteze niste convorbiri telefonice, ca sa vedem daca omul e doar inconstient sau e rau intentionat, poate lucreaza pentru cineva.

      1. Mihai Alexandru Craciun

        @Kadri, inteleg ca e destul de nasoala situatia la Astra, daca iesiti asa pe rand sa dati cu ce apucati. Probabil scaderea aia a cifrei de afaceri de sase ori in 2 ani e grava. De aici si ideea smecheriei cu IC2-urile. Atacurile la persoana nu sunt despre mine, ci despre tine. Pentru ca nu pe mine, ci pe tine te descalifica daca incerci sa argumentezi un contrapunct de vedere cu un atac la persoana.

        In rest, daca nivelul tau de cunostinte juridice este la nivelul la care o companie privata poate sesiza SRI si DNA pentru ca cineva prezita PUBLIC niste documente PUBLICE, dialogul e aproape imposibil. Poate n-ar strica ca macar sa intri pe site-ul celor doua institutii si sa vezi putin cu ce se ocupa fiecare.

        Si apropo, am mai spus: nu sunt ziarist.

        1. kadri

          Prietene, mai intereseaza-te, Astra face o achizitie pentru servicii publice, daca tu le dai in cap, prejudiciul sare de 1 milion de euro, si se dovedeste ca tu faci atac in presa la comanda, asta e de competentaDNA si. SRI. Poate de-aia nici nu te da nimeni in judecata, poate e o plângere de care nu stii tu si acum cineva investighează, asculta telefoane, sa vada cu cine vorbesti, cu cine te intalnesti, asa e normal sa fie intrucat tu esti dubios prin atitudinea ta si atacurile asupra companiei.

          1. Mihai Alexandru Craciun

            @kadri, intai de toate sunt sigur-sigur ca nu suntem prieteni.

            Logica ta juridica este de senzatie. E fix cum spui, doar ca pe dos. „Serviciul public” efectuat de o companie PRIVATA nu are nici o legatura cu aria de competenta a DNA, care este activitatea autoritatilor si a bugetelor publice. Cat priveste SRI, activitatea lor este despre siguranta nationala.

            Cat prvieste „datul la cap”, iti repet: am prezentat DOCUMENTE OFICIALE PUBLICE. Nu ca m-as astepta sa le citesti si nici ca am pretentia sa te conving.

            De fapt, zic sa nu te opresti doar la SRI si DNA. Cred ca Astra ar trebui sa faca sesizari si la NASA, FBI si OLAF. Ah, si neaparat si la FIFA.

            Seara placuta!

  1. marius

    AFER zice ca in contextul legislatiei europene termenul de omologare nu mai exista, si ca oricum eu nu se ocupa cu asa ceva
    Apoi vine ultimul punct in care spune ca ONFR nu a primit nici o cerere de omologare a ramelor.
    In concluzie vom vedea aceste rame in circulatie de anul viitor, cu tot cu defectele sale, deoarece se pare ca fiind stat european nu avem nevoie de atata birocratie.

    1. Mihai Alexandru Craciun

      @marius, corect este o contradictie acolo. De fapt omologarea de tip exista in continuare, ca si la masini. Ideea interoperabilitati in interiorul UE este ca daca un vehicul e omologat intr-o tara a UE, atunci e omologat in toate. De exemplu daca IC2-urile ar fi deja omologate in Danemarca, atunci ele ar fi valabile si pe caile ferate din Romania.

      Numai ca IC2 si IC4 n-au primit niciodata omologarea de tip, tocmai pentru ca sunt atat de proaste. Au primit doar autorizari temporare, care au fost retrase tuturor ramelor IC2, precum si ramelor IC4 fara modificari. La ora actuala doar 7 rame IC4 cu modificari sunt autorizate sa circule in Danemarca si se pare ca DSB nu isi mai bate capul sa mai aduca in circulatie si altele.

      Asta inseamna ca daca vrea sa introduca IC2-urile in circulatie in Romania, Astra trebuie sa le faca fie omologare individuala, fie vehicul cu vehicul intr-una din tarile UE. Vom vedea si vom actiona in consecinta.

      1. marius

        Daca nu gresesc, caci nu am avut rabdarea sa citesc toate rapoartele, principala problema este legata de distanta de franare a acestor trenuri.Chestia este ca DSB are exigente mult mai mari ca ale noastre, la noi daca se incadreaza in distanta de franare intre 700-1200 m nu vor avea probleme de omogolare conform standardelor noastre.Asa ca problema poate nu e la trenuri ci la exigenta normelor din Danemarca…Iar la noi vor circula cu 80, hai 100km/h cu indulgenta, clar nu vor avea problemele care le-au avut la Danezi la 200km/h.Si am mai spus , Astra stia ca vor lua niste trenuri a caror mentenanta face mai mult deca costul lor, poate au puterea financiara sa suporte toate defectiunile care aceste trenuri le vor avea, daca le vor avea la viteza medie cu care vor circula la noi.

        1. Mihai Alexandru Craciun

          @marius, ca linie generala, nu exista o „problema principala” cu aceste rame si nici macar un set determinat de probleme. Ca sisteme, IC2-urile sunt atat de prost concepute, incat la fiecare pas te lovesc cu noi probleme. Asta este ceea ce inseamna „incomplete engineering”. Nimeni nu stie cand se va termina sirul de probleme pe care aceste rame le arunca in exploatare, dar sigur problemele aruncate pana acum nu sun singurele. Sunt doar primele care au aparut dupa o minima exploatare, ca nu exista IC2 care sa fi circulat mai mult de 1 an. Si nici IC4 care sa fi circulat mai mult de 2 ani.

          In cazul franelor, problema nu e procentul de franare. Problema este intregul concept al sistemului de franare, compus din senzori, software si instalatii de franare propriu-zise. Mecanicul nu actioneaza direct frana, ci ii comanda franarea calculatorului de bord, care hotaraste cat si cum franeaza. In cazul incidentelor cu IC4 din 2014 problema nu a fost mecanica, ci de ansamblu senzori / software, care nu a determinat corect franarea.

          Alta problema a franarii descoperita in exploatarea IC4 a fost ca in anumite conditii de linie alunecoasa software-ul calculeaza eronat si aplica in mers franarea de urgenta. Ceea ce duce la stres in osii, lagare si amortizoare, care in final crapa.

          Vorbim deja de doua probleme la franare, ambele cu aceeasi sursa: sistemul de franare in ansamblu. Ori rescrierea software-ului de franare nu e ceva ce se face pe genunchi in hala la Astra. Orice linie de cod care se schimba in software-ul de franare presupune retestarea completa a sistemului de franare in toate scenariile imaginabile, mai ales cele deja cunoscute ca duc la probleme. Iar asta costa si dureaza, bani si timp pe care Astra nu le are, pentru ca nici DSB si Ansaldo nu le-au avut. Si vorbim doar de sistemul de franare.

          De asta concluzia 100% inginereasca, dupa 1 miliard de EUR cheltuit si 17 ani pierduti cu ele, este ca aceste rame pot fi doar aruncate, pentru ca nu exista regim de functionare in care sa poate opera.

          1. marius

            Pai atunci e simplu, ca sa incheiem cu o gluma.Se anuleaza calculatorul si se pune o lita mai groasa :))).Oricum „inginerii” romani sunt experti in inginerii, au dat ei gata computerele de pe Desiro, astea banuiesc ca sunt un fleac…

  2. kadri

    Autorul articolului habar nu are despre ce vorbeste, Astra nici gand sa renunte a mai lansa rute noi cu automotoarele ec DSB, din contra, pe 15 decembrie au facut deja probe cu unul din automotoare pe ruta Baia Mare-Timisoara-Arad , e vorba despre IR18826,deci vor intra in circulatie in aprilie asa cum au promis!
    Domnule Craciun, ati umplut blogul cu minciuni si aberatii!

    1. Mihai Alexandru Craciun

      @Kadri, cata vreme „minciunile” si „aberatiile” vin din documente oficiale, ele se numesc dovezi. Intre altele, raportul Prose este si el un DOCUMENT OFICIAL.

      Multumesc de informatia cu IR18826. Voi verifica. Sunt foarte curios cu ce autorizare a circulat respectivul tren, de vreme modelul IC2 nu este autorizat sa circule in nici o administratie feroviara din UE.

      1. esmerald

        Decat sa faceti pe investigatorul, mai bine ne spuneti cíne va plateste sa aruncati cu noroi in compania Astra.
        Plus de asta vad ca ii atacati si minimalizati miseleste, ati sărit calul demult, daca ei Astra sunt nimeni fata de miliardul lui Ansaldo, va dati seama ce reprezentati dvs marele patron de trenulete pe langa cele 13 milioane de euro cifra de afaceri ale lui Astra.
        Va spun eu, exact zero barat.

          1. emerald

            Nu m-am racoritddeoc, insa vi se pare normal sa comparati atunci cand nu va comparati?
            Daca nu aveti un simt al nivelului la care va aflati, cum puteti vreodata cere si oferi respect?
            Sa zicem ca aveti dreptate in spetă, chiar credeti ca nu conteaza mijloacele?

          2. Mihai Alexandru Craciun

            @emerald, as vrea sa inteleg ce incerci sa spui. De exemplu nu stiu unde ai vazut tu ca m-am comparat cu Astra? Am spus doar si am DOCUMENTAT, cu DOCUMENTE OFICIALE, ca Astra vrea sa faca o smecherie romaneasca profitand de naivitatea celor dezinformati sau creduli. Pentru ca altfel istoria IC2-IC4 este de larga notorietate in industria feroviara europeana.

            Nu inteleg unde e comparatia, nu inteleg nici despre ce mijloace vorbesti. Mijloace sa ce?

            Subiectul e clar: danezii au cheltuit un miliard de EUR si 17 ani si la final au ajuns la concluzia ca automotoarele sunt atat de proaste incat nu pot circula sub nici o forma pe calea ferata. De asta nici n-au primit niciodata omologare de tip. Mai deprte ei le arunca si spun ca sunt niste gunoaie periculoase, iar Astra le ia din lada de gunoi, le vopseste si vine si le spune romanilor: „ba sunt foarte bune”. Si tu ii crezi. Macar putina mandrie nationala ai putea sa ai, daca intelegere tehnica nu.

      2. marius

        Nu a circulat acest tren, IR 18826 este varianta trenului IR 15542 Baia Mare-Timisoara N, care va circula in perioada inchiderii de linie Chisineu Cris-Arad.A aparut pe undeva pe net un mers cu acest tren , dar de circulat nu a circulat vreodata

  3. sandel

    Bai băieti, voi mai credeti in mos Crăciun?
    Este evidentă tenta instigatorului de a incerca pe tot posibilul afectarea activitatii unei companii noi de transport feroviar care va intra pe piata de călători cu 15 automotoare de clasa, mult peste tomberonezii care activează azi. Deci ăstia care vin cu material rulant nou trebuie eliminati ca asa zice mos Crăciun si ala care l-a împins să scrie aberatii la comanda.

    1. Mihai Alexandru Craciun

      @Sandel, pana acum singurul material feroviar NOU din Romania ultimilor 28 de ani a fost la CFR Calatori – Desiro si vagoane noi, culmea, chiar de la Astra – si la Softronic (ramele Hyperion). Automotoarele IC2 nu sunt noi, ci sunt gunoaie. Nu le-a livrat fabrica direct la Astra, ci intai le-a livrat unora care si-au dat seama ca sunt atat de proaste ca nici nu le-au mai folosit. Dupa care s-a dus Astra in lada de gunoi a danezilor si a cules mizeriile, despre care tie ti-a zis ca-s noi si tu i-ai crezut.

      Inversunarea asta a multora dintre voi imi aduce aminte de mandria tampa cu care romanii isi luau inainte de ’89 „Dacii refuzate la export”. Tot asa, niste Dacii atat de proaste ca nici macar nu puteau fi livrate. Ei, asa proaste cum erau, pentru romani erau cele mai bune produse disponibile si respectivul se fudulea ani de zile ca masina lui e „de-aia refuzata la export”. Si era valabil la orice, de la televizoare la adidasi.

      Nu aveti pic de mandrie si de standard personal.

  4. emerald

    Crăciun, degeaba te faci ca nu întelegi, tu esti cel care spui ca Astra nu e in stare sa faca pentru ca are cifra de afaceri de 70 de ori mai mica decat Ansaldo. Pe mine personal ma interesa persoana ta, pentru ca atunci cand compari lucruri te compari cu pustiul ala de cinci ori care se intreaba cine castiga, Bruce Lee sau Jackie Chan. Daca tu esti ala cu trenuletele, ma intreb si eu , retoric, care mai e treaba ta aici, in afara de a te juca de-a oamenii mari si de-a trenuletele? Ce vrei tu de fapt si ce autoritate feroviară reprezinti, sau doar te joci cu trenuletele?

    1. Mihai Alexandru Craciun

      @emerald, eu tot astept ziua in care o sa le fie clar si celor ca tine ca o discutie pe orice tema se poarta despre SUBIECT nu despre PERSOANA. Tu nu ai nimic despre subiect, dar traiesti – ca extrem de multi altii – cu convingerea ca daca demolezi persoana care sustine opinia contrara, gata, subiectul dispare. Te minti singur, dar e treaba ta.

      Raportul de cifra de afaceri dintre Astra si Ansaldo este relevant in subiect. Cand o companie de 70 de ori mai mare esueaza in rezolvarea unei probleme timp de 17 ani, iar asta o costa 500 milioane de EUR si o duce in pragul falimentului este ridicola pretentia unei firme mici ca poate rezolva miraculos problema in doar cateva luni. In schimb persoana mea are zero relevanta in subiect.

      Tu poti sa-ti continui atacurile. Dar nimic nu schimba faptul ca IC2 sunt gunoaie periculoase pentru pasageri – fapt DOCUMENTAT – si ca Astra vrea sa puna romani in ele.

Comments are closed.