Pericolul pe roți de fier (III): Un răspuns pentru Valer Blidar

Pericolul pe roți de fier (III): Un răspuns pentru Valer Blidar

După două săptămâni de tăcere, astăzi Astra Transcarpatic a reacționat, prin Președintele Valer Blidar, la demersul nostru public de împiedicare a autorizării pe căile ferate din România a automotoarelor ex-DSB IC2. Așa cum explicam pe larg în urmă cu două săptămâni, este vorba despre automotoarele aruncate de operatorul feroviar național din Danemarca, DSB, din cauza fiabilității reduse și a faptului că pun în pericol siguranța călătorilor, cu riscuri majore de incediu, deraiere și depășire a spațiului de frânare, adică de coliziune cu alte trenuri.

DSB IC2 retrase din circulație în Danemarca
DSB IC2 retrase din circulație în Danemarca

Deși am purtat și port (încă) un respect deosebit companiei Astra pentru faptul că reușește cu succes să mențină în viață producția de vagoane de călători în România, declarațiile domnului Valer Blidar sunt o reală dezamăgire. Și nu pentru că ele coincid aproape la literă – poate nu întâmplător – cu numeroasele atacuri la adresa noastră din mediul online din ultimile două săptămâni, ci pentru că declarațiile domnului Blidar publicate de Digi24 sunt mincinoase și confirmă că strategia de marketing, pe care Astra o pregătea pentru lansarea acestor automotoare, se baza pe dezinformarea publicului.

Saga trenurilor IC4/IC2 din Danemarca este binecunoscută și devenită de referință în domeniul feroviar european și mondial, pentru că este povestea unui eșec de peste un miliard de EUR, desfășurat pe parcursul a 17 ani (2000 – 2017). Pe lângă faptul că este documentat pe larg în presa internațională de specialitate, evoluția și eșecul proiectului IC4/IC2 se regăsesc pe larg și în rapoartele anuale OFICIALE, care se găsesc PUBLIC pe site-ul OFICIAL al Danske Statsbaner (DSB). Pe același site OFICIAL se găsesc și rapoartele tehnice OFICIALE realizate asupra automotoarelor IC4/IC2 în 2011 de danezii de la Atkins și în 2014 de elvețienii de la Prose.

Citând din aceste surse OFICIALE – am spus oficial de suficient de multe ori? – răspund punctual declarațiilor domnului Blidar.

Valer Blidar: „Trenurile acestea au fost făcute pentru mare viteză, pentru 250 de kilometri la oră. După ce le-au testat au observat anumite trepidații, iar specialistul care a facut constatarea a ajuns la concluzia ca era din cauza liniei și atunci au redus limita de viteză la 180 de kilometri. Ele circulă de 7-8 ani în Danemarca cu 180 la oră”

FALS. Automotoarele din seria IC4/IC2 – IC4 model principal, IC2 model derivat – au fost comandate și proiectate pentru circulație la viteza maximă de 200 km/h. După definiția Uniunii Europene ele sunt trenuri convenționale, nu de mare viteză (Vmax > 200km/h). Deși aceasta a fost viteza proiectată, în cadrul testelor de omologare în Danemarca nu vibrațiile, ci depășirea spațiului de frânare a fost motivul pentru care automotoarele au fost omologate să circule la DOAR 180 km/h.

Numai că în urma a două incidente din 2013, când în condiții de linie alunecoasă, două IC4 nu au putut opri la semafoare puse pe roșu, riscând coliziunea cu alte trenuri, DSB a limitat viteza maximă a automotoarelor IC4/IC2 la doar 169km/h, cu restricția suplimentară la doar 140km/h în sezonul de toamnă. Această restricție este în vigoare și astăzi.

De asemenea automotoarele IC4/IC2 nu circulă de 7-8 ani în ansamblul flotei. Primele automotoare IC4 au fost introduse în circulație în 2009, însă livrarea celor 82 de automotoare IC4 s-a întins până în 2015. Dintre acestea, cinci nu au intrat niciodată în circulație, fiind casate în vara lui 2017. Din restul de 77, până în 2014 doar douăzeci de automotoare realizaseră 90% din totalul kilometrilor parcurși de întreaga flotă. Toate cele douăzeci de automotoare aveau modificări semnificative față de modelul livrat de Ansaldo Breda.

În același timp, automotoarele din versiunea scurtă, IC2 – cele achiziționate de Astra – au fost livrate abia în 2012 și majoritatea nu au intrat niciodată în serviciu, fiind considerate nefiabile.

Valer Blidar: „Raportul PROSE acesta privește doar trenurile IC4, menționând în paragrafele introductive doar tangențial trenurile IC2 cumpărare de Astra. Nimic nu este peste limite normale.”

FALS. Titlul raportului PROSE este „DSB – Expertiză de evaluare a IC4/2”, adică se referă la seria completă formată din IC4 (modelul de bază) și IC2 (modelul derivat scurt). Primele două paragrafe din capitolul „Sumar executiv” (pagina a patra a raportului) sunt cât se poate de clare:

„Danske Statsbaner (n.a. DSB) a contractat PROSE Ltd. pentru a realiza o evaluare externă independentă a situației curente a proiectului IC4/IC2. Evaluarea este condusă de PROSE cu consultarea Căilor Ferate Federale Elvețiene (n.a. SBB).

DSB deține 82 de automotoare diesel IC4 de patru vagoane și 23 de automotoare diesel IC2 de două vagoane. Aceste automotoare s-au dovedit a nu fi apte pentru operare. DSB s-a găsit în situația unică în care un operator feroviar preia de responsabilitatea de a finaliza automotoarele noi în locul producătorului.”

Modelul IC2 nu este referit în raport doar tangențial. O simplă căutare arată că termenul „IC2” apare de 41 de ori în cuprinsul documentului de 94 de pagini. La fel în întreaga serie de rapoate anuale ale DSB (2003 – 2016),automotoarele IC4/IC2 apar referite exclusiv împreună, căci sunt două variante ale exact aceluiași model, parte din exact același proiect. Ceea ce înseamnă că au aceleași motoare, aceleași boghiuri, aceleași sisteme de frânare, aceleași cuple și așa mai departe.

Prin urmare, când PROSE spune că motoarele Iveco sunt prost concepute, cu scurgeri de combustibil, deci cu risc de incendiu, se referă atât la IC4, cât și la IC2. La fel când vine vorba de subdimensionarea ventilației alternatorului, de riscul de rupere al osiilor, ori de cuplele Dellner practic inutilizabile, toate identice la IC2 cu cele de la IC4.

Deci nu încape nici un dubiu, raportul Prose este despre ambele variante ale automtorului, adică inclusiv despre IC2.

Valer Blidar: „Trenurile, fabricate de Ansaldo Breda, au motoare Iveco”.

CORECT. Deși în mod evident domnul Blidar subliniază brandul motoarelor Iveco drept o garanție a calității, în realitate confirmă faptul că automotoarele IC2 achiziționate de Astra sunt echipate cu exact motoarele despre care Prose documentează că sunt neconforme. La pagina 80 din raport, în capitolul „Rezultate și Recomandări”, Prose precizează:

„Dintre cele 25 de probleme ale automotoarelor, rezultă că:

  • 16 dintre ele (64%) sunt rezultatul procesului de fabricare incomplet al ansamblului motor. […] Identificarea soluțiilor și implementarea lor este mare consumatoare de timp, în vreme ce fiabilitatea rămâne sub nivelul așteptat deoarece respectivele probleme nu ar trebui să apară în exploatare. Unele probleme relevă deficiențe în proiectare și producție (de exemplu CFG-DSB0056, CFG-DSB0092, CFG-DSB0126 sau mai recent CFG-DSB0285), ceea ce ridică întrebări în privința calității proiectării întregului sistem. Se recomandă cu tărie analiza în detaliu a întregului design al ansamblului motor, cu scopul de a identifica defectele posibile înainte ca ele să apară în exploatare”

Cu alte cuvinte, motoarele sunt prost proiectate. Defectele invocate de Prose în lista de mai sus sunt cele precum cedarea în mers a conductelor de alimetare, care duce la scurgerea de combustibil în ansamblul motor, cu risc de incendiu în mers, respectiv spargerea în exploatare a galeriei admisie a motorului, din cauza de proiectării defectuoase a turbocompresorului, ceea ce conduce la scăparea de gaze fierbinți în restul ansamblului motor, din nou cu risc de incendiu în mers.

Da, acestea sunt motoarele Iveco de pe ramele IC2.

Valer Blidar: „Unele trenuri au încă țipla pe ele și că au fost scoase in circulație din Danemarca de unde au fost retrase nu din cauza defecțiunilor, ci a faptului că danezii și-au electrificat liniile și ”nu se poate circula cu automotoare sub catenara electrică”

CORECT că au țiplă pe ele, dar FALS și RIDICOL motivul invocat pentru retragerea din circulație.

Da, multe rame IC2 achziționate de Astra au zero kilometri în exploatare comercială, ceea ce nu ar trebui să fie o laudă, ci să ridice mari semne întrebare în România și la Astra. De ce ar vinde cineva pe un preț de nimic un vehicul „cu țiplă pe el”?

Motivul real al retragerii din circulație este expus clar la pagina 3 din Raportul Anual al DSB pe 2016:

„Automotoarele IC2 au fost în folosință extrem de redusă în operare și nu au îndeplinit condițiile de fiabilitate esențiale pentru utilizarea în exploatarea în serviciu zilnic.”

După care la pagina 42 se precizează:

„S-a ajuns la concluzia că cele 23 de automotoare IC2 nu îndeplinesc condițiile de fiabilitate în exploatare, cerute de utilizarea lor în transportul feroviar. Prin urmare automotoarele au fost complet restrase din circulație în 2016. Valoarea de vânzare și dezmembrare a automotoarelor după deducere costurilor de lichidare este asumată la 0 DKK, care rezultă din deprecierea integrală a automotoarelor și a costurilor capitalizate aferente reviziilor majore, inventarului, pieselor etc. în valoare totală de DKK 588 milioane DKK (n.a. 76 milioane EUR). ”

Deci automotoarele IC2 au fost retrase cu „țipla pe ele” pentru că sunt atât de proaste, încât nu au putut fi puse în circulație, DSB asumându-și pierderea lor totală!

Cât privește electrificarea căilor ferate daneze, domnul Blidar încearcă să inverseaze cauza cu efectul. Conform contractului de operare feroviară dintre DSB și statul danez, automotoarele diesel IC4 / IC2 trebuiau să intre în circulație în 2003 și să rămână în exploatare timp de 37 de ani, până în 2040. În acest timp Danemarca urma să execute o electrificare graduală a propriei rețele feroviare, de la 25% în 2000 la 90% în 2050. În acest fel, în perioada 2030 – 2040 automotoarele IC4/IC2 ar fi fost gradual înlocuite de automotoare electrice noi.

Numai că eșecul programului IC4/IC2 a forțat statul danez să accelereze programul de electrificare, scurtând astfel drastic durata de utilizare prevăzută a automotoarelor IC4/IC2. În 2015 compania de infrastructură daneză a demarat un ambițios program de electrificare a 1362 km de cale ferată (63% din rețea) până în 2026, ceea ce ar ridica la 85% totalul rețelei feroviare electrificate. Deloc întâmplător, cele 77 de automotoare IC4 încă existente la DSB urmează a fi gradual retrase până cel mai târziu în 2024, până atunci urmând să fie folosite doar pe linii regionale și în număr de maxim 30 de automotoare pe zi.

Pe 23 august 2016, la data aprobării achiziției de 26 de locomotive electrice pentru noile linii electrificate, Președintele DSB, Peter Schütze a declarat:

“Odată cu achiziția de locomotive electrice, se face primul pas spre retragerea din circulație a flotei îmbătrânite de locomotive diesel ME și spre reducerea dependenței de automotoarele IC2 și IC4. Pe lângă planul pe termen lung de achiziție de noi automotoare electrice, de acum avem posibilitatea să planificăm o retragere controlată a automotoarelor IC2 și IC4. Pe baza experienței noastre operaționale, putem afirma că automotoarele IC4 nu vor forma coloana vertebrală a transportului feroviar danez, dar vor fi parte din soluție până când electrificarea va fi finalizată”.

Nu cred că există cuvinte despre cât de rapid vor danezii să se descotorosească de coșmarul numit automotoarele Ansaldo Breda IC4/IC2.

Valer Blidar: „Trenurile IC2 fabricate de firma italiană Ansaldo Breda și destinate căilor ferate daneze (DSB) nu înregistrează o pondere a defecțiunilor mai mare decât cea a trenurilor CFR Călători, aici fiind incluse și faimoasele Săgeata Albastră (Siemens Desiro)”

DEZINFORMARE. Domnul Blidar încearcă să mute atenția de la problemele grave ale automotoarelor achiziționate din Danemarca spre un model de de automotor de succes, insinuând că Ansaldo Breda IC2 ar fi în vreun fel comparabil cu Siemens Desiro. Numai că spre deosebire de catastrofa IC2, automotorul Desiro este unul extrem de apreciat, cu aproape două decenii de exploatare comercială, în numeroase variante electrice și diesel, cu peste 1000 de automotoare active la numeroase companii feroviare din Europa și SUA. Numai Germania are în exploatare peste 300 de unități, care nu deraiază, nu iau foc și nu depășesc semafoarele puse pe roșu.

Chiar DSB are în exploatare Siemens Desiro încă din 2001, iar în 2009 a semnat un contract cadru pentru achiziția a încă 100 de unități. Urmare a retragerii din circulație a automotoarelor IC2, cel mai probail ele vor fi înlocuite de noile Desiro.

Valer Blidar: „Danezii ne-au prezentat toate actele necesare, cum ar fi certificate, declarații de confirmitate, aprobări pentru punerea în serviciu. Trenurile IC2 au parcurs procesul reglementat pentru trenurile UE și nu au fost făcute compromisuri. Nici un tren UE neconform nu ar primi omologarea sau autorizarea, mai ales în Danemarca”

FALS. Tocmai că problema DSB și a căilor ferate daneze a fost că problemele GRAVE ale automotoarelor IC4/IC2 nu au fost relevate de testele de omologare, insuficient de vaste și bazate foarte mult pe documentația și testele de producție ale Ansaldo Breda. Ori rezultatul a fost că deabia în exploatare DSB a constatat că trenurile pun în pericol viața călătorilor, așa că a fost nevoită să le țină mai mult în depouri. Iar atunci când a fost nevoită să le folosească, a facut-o cu mari limitări și riguroase inspecții. Nimeni din Danemarca n-ar fi autorizat trenurile IC4/IC2 pentru circulație la 180km/h, dacă ar fi știut că toamna automotoarele sunt incapabile să oprească la semafoare.

Diferența între momentul omologării în Danemarca și tentativa de autorizare din România este că acum sunt deja cunoscute și documentate tehnic problemele grave ale acestor automotoare. Deci Astra și  AFER nu mai pot spune că nu le cunoșteau la momentul autorizării.

Valer Blidar are gânduri mari cu trenurile. El afirmă că Astra Transcarpatic va introduce trenurile în circulație în prima parte a anului viitor pe ruta Timișoara-Baia Mare.

Această ultimă declarație este paradoxal vestea bună din declarațiile domnului Blidar. Căci în urmă cu doar câteva zile, pe 22 noiembrie, Astra Transcarpatic anunța pe site-ul propriu și pe propria pagină de Facebook un număr de 18 trenuri zilnice ce aveau să intre în circulație din 10 decembrie. Între acestea erau enumerate legăturile București – Titu și Arad – Baia Mare, care urmau să fie operate cu automotoarele IC2. Surpriză însă, la doar trei zile distanță anunțul a fost redus la doar 6 trenuri și anunțurile au dispărut de pe pagina de Facebook. Însă în sistemul de rezervări online încă apar destinațiile Titu și Baia Mare, chiar dacă nu se mai pot achiziționa bilete la respectivele curse, care au fost momentan anulate.

Cu alte cuvinte, putem spune că demersul nostru a repurtat prima victorie, intrarea în circulație în România a automotoarelor IC2 fiind deocamdată cel puțin amânată. Până la acest moment nu avem nici un răspuns de la autoritățile competente sesizate, deci nu pot spune dacă este vorba despre o amânare a procesului de autorizare sau chiar despre respingere din partea AFER. Continui să sper că da.

 Aceasta este lista completă a trenurilor anunțate pe 22 noiembrie de către Astra Transcarpatic:

IR15520: Titu(05:00)-Bucuresti Nord(05:44)
IR15521: Bucuresti Nord(15:42)-Titu(16:42)
IR15522: Titu(14:25)-Bucuresti Nord(15:06)
IR15523: Bucuresti Nord(20:37)-Titu(21:38)
IR15531: Bucuresti Nord(06:40)-Brasov(09:15)
IR15532: Brasov(15:15)-Bucuresti-Nord(17:49)
IR15535: Sinaia(11:50)-Brasov(12:52)
IR15536: Brasov(10:02)-Sinaia(11:01)
IR15540: Arad(06:02)-Timisoara Nord(06:58)
IR15541: Timisoara Nord(16:55)-Arad(17:50)
IR15542: Baia Mare(07:25)-Oradea(11:26)-Arad(13:26)-Timisoara Nord(14:39)
IR15543: Timisoara Nord(07:52)-Arad(08:53)-Oradea(11:23)-Baia Mare(14:25)
IR15581: Bucuresti Nord(06:57)-Constanta(09:13)
IR15582: Constanta(15:20)-Bucuresti Nord(17:34)
IR15590: Arad(19:08)-Timisoara Nord(20:07)-Bucuresti Nord(05:28)
IR15591: Bucuresti Nord(22:02)-Timisoara Nord(07:36)-Arad(08:24)
IR15594: Arad(19:08)-Timisoara Nord(20:07)-Bucuresti Nord(05:50)-Constanta(08:30)
IR15595: Constanta(19:07)-Bucuresti Nord(22:02)-Timisoara Nord(07:36)-Arad(08:24)

Iar aceasta este lista actuală redusă la doar 6 trenuri:

Arad -Timisoara-Baile Herculane – Dr. Turnu Severin -Craiova -Bucuresti ca tren 15590;
Bucuresti- Craiova -Dr.Turnu Severin-Baile Herculane-Timisoara -Arad ca tren 15591;
Bucuresti -Brasov ca tren 15531;
Brasov-Bucuresti ca tren 15532;
Brasov -Sinaia , numai sambata si duminica , ca tren 15536;
Sinaia -Brasov , numai sambata si duminica , ca tren 15535;

Nu este deloc o bucurie că un operator feroviar cade în capcana propriilor decizii greșite în achiziția de material rulant și că asta îl face să nu-și poată onora serviciile anunțate. Și regret cu atât mai mult că operatorul în cauză este Astra Transcarpatic.

Valer Blidar: ”Este un atac murdar la adresa noastră, inițiat de o așa zisă asociație cu informații care au fost preluate de presă dar care nu au fost verificate de nimeni. În spatele atacului sunt interesele firmelor concurente care folosesc trenuri de acum 50-70 de ani, noi fiind singurii care au trenuri noi. Îl vom acționa în judecată”

Am lăsat la final această declarație de deschidere a domnului Blidar. Nu am să comentez sintagma de „așa zisă asociație” și nu am să intru nici în discuția despre al căror firme concurente ar fi interesul în numele căruia știe dânsul că am/aș acționa. Însă cu siguranță că în instanță va avea ocazia să prezinte și dovezile pe care le are în acest sens. Asta dacă nu alege să le facă publice încă de acum, așa cum chiar îl rog.

În schimb regret că informațiile cât se poate de verificate și de documentate prezentate de noi – și de altfel de notorietate în domeniul feroviar – sunt percepute de domnul Blidar ca un atac personal. Ca înfocat susținător al transportului feroviar și al recâștigării locului său în transportul românesc, găsesc dureroasă atitudinea dânsului și intenția introducerii automotoarelor IC2 pe căile ferate din România. Mai ales că în același articol am criticat la fel de drastic gunoaiele puse în circulație de Regio Trans, Transferoviar și mulți alți operatori ferovari așa zis de călători, dar care nu au pic de respect pentru siguranța reală a propriilor călători. Cu toții sunt o rușine pentru România, pe care o fac zi de zi de râs pe plan internațional. Căci cum să ne privească danezii, francezii sau germanii, când le culegem gunoaiele și ne mândrim cu ele. Și aici pot sa adaug că la fel mă doare să văd pasionați feroviari care n-au nici o problemă cu faptul că liniile ferate din România sunt pline de epave aruncate de occident.

Nu am însă nici o problemă cu intenția de judecată a domnului Blidar, căci avem de partea noastră zeci de raporate și documentații care atestă că demersul nostru este cât se poate de întemeiat. Cred însă că Astra ar face mai bine să-și menajeze resursele și să se gândească bine dacă va continua pe acest drum greșit. Automotoarele IC4/IC2 au cauzat deja pierderi de aproape un miliard de miliard de EUR DSB (355 milioane EUR doar în 2016) și au dus în pragul falimentului Ansaldo Breda, care a fost salvată în ultimul moment de Hitachi în 2015. Prin urmare poate că domnul Blidar ar trebui să fie mai preocupat ca automotoarele IC2 să nu ducă și la falimentul Astra Transcarpatic. Și poate ar face mai bine să ne mulțumească pentru că încercăm să împiedicăm o companie la care ținem, Astra, să intre într-o fundătură care îi poate fi fatală.

Îl asigur pe domnul Blidar că ne vom continua demersul nostru de împiedicare a autorizării automotoarelor IC2 în România, atât pe lângă autoritățile competente, cât și în justiție dacă nu vom avea succes altfel. Mai mult, în cazul în care totuși aceste automotoare vor fi autorizate, vom organiza campanii de informare a publicului călător, cu recomandarea expresă de a nu folosi aceste trenuri periculoase.

Românii nu sunt europeni de mâna a doua și au tot dreptul să știe la ce riscuri se expun dacă vor ajunge în situația de a folosi  automotoarele catastrofă IC2, indiferent sub culorile cărei companii ar circula ele.

About The Author

Related posts

48 Comments

  1. dan

    Se minte extrém de múlt in articol. Nici im anunturile de pe siteul Astra Trans Carpatic, si nici pe lavina Facebook a aceiasi companii nu a aparut ún mers al trenurilor valabil din 10.12.2017 care sa cuprinda ruta de Titu, sau Baia Mare. Dimpotriva, conform livretului dar si anunturilor Astra Trans Carpatic urma sa lanseze rutele respective din 01.04.2018. Sper ca domnul Blidar sa se tina de cuvant si sa dea in judecata pe címe trebuie, iar cineva va trebui sa plateasca cateva milioane de euro dauna ptr prejudicii de imagine!

    1. Mihai Alexandru Craciun

      @Dan, cand spui ca „se minte extrem de mult in articol” trebuie sa si DOVEDESTI unde anume. Nu poti contrapune unei argumentatii o zicere personala.

      In privinta anuntului Astra pe site-ul http://www.astratranscarpatic.ro de acum trei zile, el spunea clar „Din 10 decembrie” si atat. Nu scria nicaieri de martie ori de aprilie. Livretul nu este PUBLIC. Daca tu ai cunostinta de vreun alt anunt PUBLIC facut de Astra despre trenurile care de fapt incep din aprilie cum zici, te rog sa ni-l spui si noua. Pana atunci poate ne explici de ce acum trei zile erau listate 18 trenuri si azi au mai ramas doar sase.

      Despre milioanele alea de EUR, justitia nu-i un ghiseu unde te duci si ceri bani. Ca sa soliciti un prejudiciu, intai trebuie sa-l timbrezi, adica sa platesti o taxa de 10% din dauna solicitata. Pe urma trebuie sa DOVEDESTI prejudiciul. Adica nu asa sa spui pe gura „mi-a stricat imaginea, vreau milioane”, ci sa arati cu documente ca X, sustinand lucruri FALSE, a dus la pierderea a Y clienti, de la care altfel ai fi incasat Z bani. Ei, Z ala e prejudiciul.

      In chestia asta nu intra reluarea de informatia PUBLICE, asa cum face acest articol. Aici doar SE ADUC LA CUNOSTINTA informatii PUBLICE. Nu noi zicem ca automotoarele IC2 sunt inapte de circulatie si periculoase pentru calatori, ci Prose si DSB. Deci mai usor cu judecata si cu milioanele.

      Duminica placuta si te astept cu dovezi.

      1. marius

        „. Pana atunci poate ne explici de ce acum trei zile erau listate 18 trenuri si azi au mai ramas doar sase.”
        Pai atat timp cat n-auautorizatia AFER la mana nu pot anunta ca circula, sa nu uitam ca Romania este tara hartiilor si la fel au patit si cand au luat actuala trasa-modificata si paramodificata de vreo 5 ori in 10 luni.
        Si cum zis si Dan ele se preconizeaza a circula dupa 01.04 sau 01.03, in 5 luni se pot intampla multe si probabil au preferat sa scoata aceste trenuri de pe site(cu toate ca acolo erau anuntate ca vor circula tot de la 01.04 ca si in livret)

        1. Mihai Alexandru Craciun

          @Marius, in anuntul din 22 noiembrie nu am vazut precizata nici o alta data, in afara de „Din 10 decembrie”. In plus, cata vreme sunt operator feroviar autorizat, nu au nici o restrictie legala in a anunta o cursa pentru care nu au inca vehicul cu care sa faca serviciul. Este cel mult o greseala de marketing.

          1. marius

            Anuntul de care vorbesc a aparut cu mult inaintea datei de 22 nov, probabil in perioada cand automotoarele erau deja achizionate si livretul gata.Apoi cum zici si tu brusc a disparut.Oricum la capitolul marketing sunt varza, sa nu uitam ca trenul a circulat mai gol la inceput iar acum cand lumea s-a obisnuit cu el va circula pe alta ruta.Sa nu uitam si faptul ca pagina de facebook a lui ady soft e mai plina de informatii si poze decat facebookul oficial.
            Si acum nu vreau sa te descurajez si iti urez succes in demersul tau, dar crezi ca Blidar datea banii pe fierataniile astea daca nu era sigur ca le va si vedea circuland??? Ca nu va fi de la 1 aprilie sau 1 martie, va fi de la 1 iunie sa 12 septembrie, dar tot va fi…

          2. Mihai Alexandru Craciun

            @Marius nu stiu ce calcule si-a facut Blidar. Pot sa intuiesc din desfasurarea evenimentelor ca a mizat pe luat ochii publicului cu prezentarea unei versiuni romantate a povestii. Poate chiar asta era legenda pe care vroia sa o serveasca: „Danezii, ce fraieri, si-au luat automotoare, dar nu si-au dat seama ca linia va fi electrica. Asa ca dupa 7 ani renunta la automotoare, care sunt ca noi si merg cu 200km/h. Cele mai bune automotoare din Romania.” Si ar fi mizat pe dorinta de nou si pe luat ochii publicului cu elementele de nou ale trenurilor. Autorizarea la AFER ar fi fost simpla, pentru ca in definitiv e vorba despre niste automotoare care au fost autorizate intr-un stat european, deci au documentatie de autorizare valida.

            Nu cred insa ca a luat in calcul o reactie publica impotriva demersului lui. Si nici nu cred ca AFER ii va mai acorda autorizarea dupa ce situatia a fost facuta publica. Pentru ca acum nimeni nu mai poate invoca faptul ca nu a stiut adevarul de dincolo de documentele primite oficial.

        2. dan

          Domnul Marius, oricand pot depune marturie intr-ún eventual proces, eu stiu ce ám vazut, si atata vreme cat autorul articolului se foloseste de aceasta minciuna ptr a scoate in evidenta in fals o teama a celor de la Astra , pot si eu la randul meu sa consider demersul domnului Craciun ca fiind unul ca dovedit tau intentionat?Domnul Craciun a discutat cumva in prealabil cu cei de la Astra ptr a aduna informatii in vederea realizarii unui articol corect, sau nu cumva duce doar o campanie vadita de denigrare ?

      2. dan

        Bani pentru aia 10,% se gasesc, problema domnului Craciun este daca are sau nu bani sa plateasca un anumit prejudiciu dovedit ulterior. Dumneavoastraddomnule confundatiAstra cu DSB, poate ca nu va pricepeti la chestiuni juridice elementare juridice. Nu-i nimic, va ajut eu: domnule Crăciun, e simplu, dvs veti avea un proces cu Astra, si nu cu DSB! Vorbiti cu un avocat, pregatiti-va. veti avea nevoie, dvs singur nu demonstratie ca aveti capacitatea de a va apara!

  2. dan

    Prietene, tu trebuie sa prezinti dovezi átata vreme cat tu esti cél care acuza., se vede ca nu preai ai habár de chestiuni juridice.
    Deci pune tu o poza doveditore referitor la ce ai visat tu cu rute spre Titu si Baia Mare din decembrie 2017, inainte de a posta pe tonuri superioare. Cat despre automotoarele cu probleme, eu zic ca pui caruta in fata cailor, tu acuzi inainte sa ai toate datele, adica care din alea o suta de automotoare sunt cumparate de Astra, ce probleme au, daca mai au probleme, daca Astra schimba ceva sau nu la automotoare, samd. Tu ai informatii zero dar fluturi o chestie generala, ptr ca raportul nu e facut pe fiecare automotor in parte. Iar cultura mea juridica imi spune ca fie esti prea sarac sa platesti daune , fie esti prea inconstient

    1. Mihai Alexandru Craciun

      @Dan, sunt foarte sigur ca nu suntem prieteni.

      Deocamdata eu am DOVEDIT, cu DOCUMENTE ca TOATE automotoarele preluate de Astra sunt inapte de circulatie. DSB nu a investit in IC2 nimic, comparativ cu IC4 pe care macar s-a chinuit sa le carpeasca si n-a reusit. Cu alte cuvinte, IC2 are exact problemele originale, pe care DSB si Ansaldo Breda n-au reusit sa le rezolve in 17 ani, avand niste sute de milioane de EUR la dispozitie.

      Nu stiu cum stai tu cu cunostintele juridice – probabil bine, daca asa te lauzi – dar la capitolul de management de proiect in inginerie este pueril sa te gandesti macar, ca Astra poate rezolva in cateva luni, ce n-au reusit DSB si Ansaldo Breda in 17 ani, cu mult mai multe resurse si capacitati ingineresti decat Astra.

      1. dan

        N-ai dovedit nimic domnule Craciun, dumneata nu ai capacitatea si autoritatea tehnica de a demonstra ca un automotor functioneaza sau nu in Romania! Ce te recomanda intr-o instanta, esti expert in domeniu, te cheama cineva la bara ca sa iti dai in mod avizat cu parerea despre trenuri, sau esti doar un scriitor, simplu blogger?

          1. dan

            Apar in raportul Pose si automotoarele achizitionate de Astra, sau este un raport per general? Automotoarele au niste serii , ce serii au cele 15 automotoare achizitionate de ASTRA domnule Craciun, si ce probleme tehnice specifice au ele fiecare in parte?
            Sunteti sigur ca toate cele 86 de automotoare au probleme tehnice, sau daca au, toate sunt de nerezolvat avand in vedere procentul de franare si viteza maxima folosite de Astra ? Raportul POSE practic la ce viteza maxima se refera? Am si eu niste intrebari la care dvs nu stiti sa raspundeti…

            A, si referitor la ,,minciuna” domnului Blidar, poate ca 250km/h este viteza maxima ,,constructiva” a acestor automotoare, si poate domnul Blidar are dreptate! Viteza constructiva a unui TGV se apropie de 600km/h desi el functioneaza in regim comercial cu doar 350km/h, gresesc eu cu ceva ? Ma rog , ala de 600 este n automotor special, dar hai sa luam altele, un 50km/h in plus pentru ..constructiv” nu credeti ca se adauga in fisa tehnica a unui astfel de produs?

            In concluzie, nu stiu daca doar eu dintre toti cititorii am impresia ca dvs aveati dreptul sa cereti lamuriri tehnice suplimentare atat companiei Astra, cat si AFER-ului, si totusi dvs ati preferat sa scoateti pe piata un articol de tip WOW sau CLICK, fara sa aveti in vedere faptul ca daca dvs gresiti in demersul dvs cineva va prejudicia direct compania.

            Acum, este evident faptul ca dvs avand acces la raportul POSE puteti sari in sus pe modelul presei romanesti de tip SHOW TV, insa va intreb daca nu era mult mai logic si profesional, deontologic daca vreti, sa solicitati Astrei Arad un punct de vedere, iar mai apoi sa scrieti si sa editati un articol bazat doar pe POSE? Altfel riscati sa anuntati pe Facebook ca a murit altcineva in locul Stelei Popescu.

          2. Mihai Alexandru Craciun

            @Dan.
            1. Da, apar EXACT automotoarele achizitionate de Astra in raportul Prose. Si pe urma apar si-n toate rapoartele anuale ale DSB.
            2. FALS. TGV-ul nu are viteza maxima constructiva de 600km/h. TGV-ul care a doborat atins recordul de 505km/h era unul de constructie speciala, cu roti supradimensionate.
            3. FALS. IC2 nu are viteza maxima constructiva de 250km/h. Are viteza maxima de PROIECTARE de 200km/h. Hai deci sa nu inventam parametri tehnici.

            In rest cred ca publicul face bine diferenta intre argumentele tehnice din documentele oficiale, prezentate de mine, si parerologia din diversele atacuri.

  3. dan

    Prose, nu Pose, scuze pentru editare. O sa va dau o pilda reala domnule Craciun, ca poate veti intelege…

    Cineva , o fata tanara, povestea pe net undeva ca la un moment dat al vietii sale ca a ajuns de urgenta la spital, intrucat avea dureri abdominale. Acolo, un doctor, un barbat, susupectand ca tanara ar avea apendicita, o dezbraca cu toata lumea de fata , fara ca in prealabil sa-i ceara fetei vreo aprobare, ii da pantalonii jos, apoi chilotii de tot, isi pune o manusa si ii introduce fetei un deget in anus pe motiv ca asta e procedura.

    Dumneavoastra domnule Craciun, aveti capacitatea de a intelege daca cineva a gresit in acest caz?

    Dumneavostra va aparati spunand ca asta e procedura si uitati ca ati dezbracat acea femeie fara sa-i cereti voie… Orice doctor sau ziarist are un cod dupa care lucreaza, eu personal cred ca nici dumneavoastra , si nici doctorul in cauza nu l-ati respectat.

    Cat despre comentariile pro-Craciun ca urmare a seriei de articole, nu sunt de mirare atata vreme cat exista si comentarii pro-doctor in acel caz. Desi din punctul meu de vedere acea femeie tocmai fusese violata, existau multe comentarii de genul ,,dar ce vroiai fata, omul si-a facut doar datoria…”.

    Dumneavoastra v-ati facut ,,doar” datoria, domnule Craciun?

    1. Mihai Alexandru Craciun

      In afara de o comparatie fortata cu rol de denigrare – firesca in lipsa argumentelor – pilda n-are nici o legatura cu realitatea. O las totusi, pentru ca este un bun exemplu despre cum o argumentatie este atacat cu abjectii.

      Duminica faina!

  4. dan

    Domnule Craciun, sunteti hilar.
    Viteza constructiva este de fiecare data mult mai mare decat viteza maxima admisa in parcurs comercial! In cazul de fata este o ineptie sa declarati ca viteza constructiva a automotorului IC2 este exact aceiasi cu viteza maxima in regim comercial. Chiar va auziti ce spuneti? Daca viteza maxima initiala ceruta de DSB a fost de 200km/h, viteza constructiva a aceluiasi automotor este logic, mai mare cu cca 25%. In ceea ce priveste exemplul pe care vi l-ám dat, acesta, asa cum corect am presupus, depaseste din pacate capacitatea dvs de intelegere.

    1. Mihai Alexandru Craciun

      @Dan, viteza maxima constructiva e totuna cu aia de proiectare. Ca trenul/masina/avionul poate „prinde” in conditii favorabile Vmax + 10/15%, inainte sa crape, asta e altceva. Numai ca ala nu mai e un parametru tehnic fix si difera de la vehicul la vehicul in cadrul aceleasi serii de produs. Ca nu exista doua vehicule 100% identice constructiv. Iar ca sa afli exact care-i viteza aia pana la care tine, trebuie sa tragi de vehicul pana crapa. Cand crapa, stii viteza maxima tehnic posibila. Nici un producator nu face asta cu fiecare vehicul al sau.

      In nici un caz un vehicul de serie proiectat la 200km/h nu e capabil de 250km/h, pentru ca nici un producator nu e nebun sa puna un motor cu 60% mai puternic decat trebuie, doar ca sa prinda vehiculul 25% in plus la viteza. Iar atingerea acelei viteze presupune nu doar motor supradimensionat, ci si frane supradimensionate (energia creste cu patratul vitezei!) si asa mai departe. Costurile sar fi absurde.

      Sa ramanem deci la ceea ce stim OFICIAL: IC4/IC2 au fost proiectate la 200km/h, dar erau incapabile sa franeze de la distanta asta in spatiul de siguranta din caietul de sarcini, deci de fapt au fost proiectate la 180 km/h. Daca gasesti un document oficial care atesta altceva, discutam.

  5. dan

    Se pare ca ori te faci ca nu intelegi, ori nu cunosti diferenta dintre viteza maxima in regim comercial, si cea constructiva.
    Niciun tren din lumea asta nu circula cu viteza maxima de care este capabil atunci cand vorbim de curse cu calatori.

    In teste fara calatori se ating viteze mult mai mari, aia maxima atinsa in teste este practic viteza constructiva a unui automotor, si nu cea folosita in practica, adica cea comerciala.

    Domnule Craciun, daca nu puteti pricepe un lucru atat de simplu, pot sa va intreb retoric si eu cum de puteti intelege un lucru atat de complex precum raportul Prose?

    1. Mihai Alexandru Craciun

      FALS. Ti-am explicat deja de ce. Nu asa funcioneaza un proiect ingineresc. Confuzi testele de infrastructura cu cele de vehicule.

      In cazul vehiculelor nu este economic – de asta nu se face – sa faci un sistem capabil de o viteza mult mai mare decat cea necesara. Pentru ca asta inseamna motoare exagerat de puternice, sisteme de ventilatie si de franare mult supradimensionate. Iar toate astea costa, de asta nimeni nu face asa ceva. E doar o presupunere de-a ta, fara nici un fundament.

      Dar, hai sa terminam cu divagarile. Revenim la ce stim: IC2 nu e capabil nici macar de 200km/h, ci doar de 140km/h. Asa ca 250km/h este o fabulatie.

  6. Geo

    Fantastic delirul userului Dan. Din ce am inteles, e ceva de genul: chiar daca trenurile sunt praf asa cum ai zis, nu poti dovedi asta in instanta si cu cateva chichite avocatesti o sa pierzi.
    Exact stilul romanesc militienesc. Apropos, am pentru autor o intrebare: sunteti sigur ca nu ati deranjat si alti parteneri de afacere ai Astrei? Parteneri din aia, sus pusi!

    1. dan

      Domnule Geo, daca doar atat ati putut sintetiza dvs, din mesajele mele, pot si eu la randul meu sa consider ca aveti capacitate de exercitiu restrânsa?Nu de altceva, dar daca eu delirez, dvs poate sunteti under age pentru a purta o discutie matura?Evident ca sunteti doar un postac al domnului Craciun din moment de sintetizati atat de usor lucruri care pe dvs clar va depasesc. Daca nu pricepeti lucruri elementare, pot sa va spun si eu dvs un politicos lekanoj detza?

      1. Mihai Alexandru Craciun

        @Dan, esti binevenit sa fii in dezacord total cu mine sau cu oricine de aici. Dar te rog sa folosesti un limbaj decent si, mai ales, hai sa nu trollam subiectele. Cred ca e clar si punctul tau de vedere si al meu. Reluarea ideilor nu ajuta discutiei. Din contra.

      2. Luke

        Du-te si te plimba, catelusule. Esti amuzant.

        Mihai Alexandru Craciun,
        Stai linistit, „Dan” este doar un angajat al lui nea Blidar, dar nu la juridic, omul e sofer.
        Isi da aere ca te da el in judecata si cere daune „de milioane”, se vede ca individul e inept si lipsit de orice fel de cunostinte juridice.
        Danut, nu mai claxona, mai baiatule. Targe pe dreapta.

      3. Geo

        Leka noj, detza, mai exact.
        Nu sunt un postac al domnului Craciun, un cititor doar. Imi amintesc cu un mic zambet momentele cand scria ca se vor crapa autostrazile si cand era contrazis de expertii autohtoni, tot cam in genul „domle’ ala e doar unul care is da cu parerea pe blog’. Si au crapat autostrazile …

  7. Geo

    D-le Craciun, aveti informatia referitoare la cat a platit Astra pe aceste trenuri?
    In caz ca nu o aveti, puteti face, va rog, un „educated guess” ?

  8. dan

    Daca dvs ati fi fost corect, domnule Crăciun, i-ati fi atras atentia userului Geo, insa preferati sa ma admonestatidoar pe mine, ,,cel care derilează”. La fel cum va faceti ca nu vedeti comentariul dubios al domnului Skywalker. Dincolo de incorectitudinea agresorilor, daca in tara asta toti eram soferi ca Dan, ne numeam Elvetia. Aveti macar bunul simt sa stergeti comentariilejignitoare, e mult mai bine decat sa atrageti atentia celui jignit.

      1. dan

        Am inteles acum, dvs va complaceti in situatia in care pe blogul dvs oricine poate sa jigneasca un user, doar pentru faptul ca are păreri contrare autorului unui articol. Eu cred ca dvs confundati o discutie civilizată cu balciul provocat de diversi useri agresivi care nu au luat parte in prealabil la vreo discutie. Daca asa întelegeti dvs sa moderati un bloc, ce caut eu aici sa ma faca caine un Skywalker? Ramaneti doar cu comentariile pro articol, e o vorbă, cand toata lumea vorbeste despre cineva ca e frumos si destept, chiar si individul in cauza incepe sa creada.

  9. marius

    @Mihai
    „Nu cred insa ca a luat in calcul o reactie publica impotriva demersului lui. Si nici nu cred ca AFER ii va mai acorda autorizarea dupa ce situatia a fost facuta publica. Pentru ca acum nimeni nu mai poate invoca faptul ca nu a stiut adevarul de dincolo de documentele primite oficial.”

    Afer-ul este o institutie destul de opaca ingropata in hartogarie si instructii de care doar ei au auzit.Mie greu sa cred ca reactioneaza la parerile publicului, presei sau chiar a altor specialisti in domeniu.Ei nu reactioneaza decat la presiuni politici, cum a fost in cazul Regiotrans, si se stie ca Blidar are spatele acoperit din acest pdv.
    Plus ca stiam ca orice vehicul feroviar chiar daca provine din spatiul european trebuie omologat sa circule in Romania iar asta presupune anumite teste pe inelul de la Faurei, la care accesul nu este liber, deci nimeni nu stie cum se fac aceste testari.
    Totusi avand in vedere problemele care le-au avut in Danemarca, cu siguranta le vor avea si in Romania cand vor intra in exploatare, si este posibil sa fie retrase chiar de Astra daca se vor defecta si se vor baga multi bani in ele pentru reparatie si mentenanta

  10. outlaw

    Reiau ce am zis in comentariul de la alt articol: ca m-am contrat cu domnul Craciun pe tema alunecarii autostrazii si n-am reusit sa ne punem de acord.

    Acum, dac-o fi citind si cineva de la Astra pe aici: ca vreti sa faceti profit, e normal. Ca vreti sa faceti asta cu minimum de costuri, iar e normal. Dar ce nu e normal e sa puneti pasagerii si pana la urma si proprii angajati in pericol.
    Ati luat niste trenuri cu defecte la pret de chilipir, poate chiar gratis? Bravo voua! Dar inainte sa le dati in exploatare, chiar in conditiile in care infrastructura de la noi e asa cum o stim, veniti domnilor cu argumente si demonstrati ca ati rezolvat (macar o parte din) defectele lor. Ca trenul depaseste distanta normala de franare la 140+km/h? Demonstrati ca e capabil sa opreasca in limite normale la viteze pana in 120 km/h.

    Cu toata sinceritatea, va urez succes in afacerea asta! Mi-e teama insa ca, asa cum au fost pentru DSB, trenurile astea vor fi si pentru voi o gaura neagra si o alegere neinspirata. Sper sa ma insel. Sper sa intelegeti ca raportul Prose se refera la toata flota de IC4/IC2, iar daca cineva v-a spus altfel si i-ati ascultat, ati gresit. Cu toate astea, inca o data, succes in afacerea asta, dar respectand regulile jocului.

  11. Dadan

    Domnu’ Dan, eu o sa va zic o poveste, nicio asemanare cu realitatea, o fabula asa, ceva in spirit securisto-comunistoid, cum va place dvs si va face sa va simtiti ca acasa.

    Compania B_Astra s-a gandit sa faca o tiganie, si sa ia moca IC2-urile de la DSB, declarate inapte pentru circulatie in Danemarca, sa dea cateva spagute, dar nu cine stie ce, si sa puna pericolele astea publice in circulatie in Romania. O super-afacere, sau cum sa faci din rahat, bici.

    Cum CFR-ului i s-a permis sa minta cum ca sageata albastra ar fi tren de mare viteza, de ce n-ar putea si Astra sa prezinte bombele astea pe roti ca fiind TGV-uri. Doar au tipla pe scaun, daca le mai pune si un hotspot wifi, o sa fie visul navetistului roman cu bilet suptventionat de stat.

    Pericol ? Nu-i niciun pericol, ca doar n-o sa mearga niciodata nici cu 140, nici cu 180kmh, iar la 80 la ora, franeaza ele taras-grapis, daca nu, mecanicul e vinovat.

    Evident ca pe domnu Dan il doare de soarta angajatilor Astra, el sufera cu gandul la calatori, si de-aceea nu ar avea nicio remuscare sa-i urce in cosciugele cu auto-aprindere IC2.

    Si cand toate se asezau asa frumos, si afacerea devenea afacere, eventual trageam si un clip la stirile de la ora 7 sa prezentam tgv-ul care ar alerga si cu 250kmh, daca ar avea unde, se trezeste nea Craciun sa dea cu mucii-n fasole.

    Nea Craciune, tu-ti dai seama cat au crescut spagile pentru a omologa garniturile astea in plin scandal media. Vrei sa-i strici business plan-ul lui domnu Dan, nerusinatule ! Acum trebuie sa te dea in judecata, asta daca are cea mai mica intentie sa continue in a nega evidenta.
    Buba e daca cere cateva milioane despagubire, va trebui sa achite cateva sute de mii timbru, sute de mii pe care nu le mai vede niciodata inapoi.
    Ori tu n-ai dat pe ramele astea cateva sute de mii insumate, nu-i asa Dane ?

  12. dan

    Domnule Dadan , in primul rand aitomotoarele nu sunt luate moca, ci cu foarte multi bani munciti si investiti in Romania. In ceea ce priveste acuzele pe care le faceti dvs unei companii private, eu zic sa lasam instanta sa-si dea cu parerea daca dvs aveti argumente în ceea ce sustineti cu atata înversunare. Domnule Crăciun, observ ca dvs nu va adunati nicio raspundere in ceea ce priveste gazduirea unor puncte de vedere care aduc atingere unei companii private, si mai rau, nu faceti absolut nimic in acest sens. Dati-mi voie sa consider demersul dvs neavând un scop pur jurnalistic, ci incorect, defaimator, provocator, si care aduce atingere demnitatii private dar si prejudiciu de imagine pentru Astra Arad

    1. Mihai Alexandru Craciun

      @Dan parca ziceai ca te pricepi la drept. Nu exista „defaimarea unei firme”. Si nici dreptul la imagine al unei firme. Numai al persoanelor fizice.

      De asemenea, eu nu sunt jurnalist si nici n-am obiective jurnalistice. Iar blogul nu e presa. Cu toate astea tin mai mult la libertatea de exprimare, asa ca atunci cand cineva cu opinie contrara alege sa ma insulte din lipsa de argumente, aleg sa ignor si sa vad daca totusi in spatele insultelor nu sunt si idei corecte. Imi atragi atentia ca te simti ofensat, dar primele tale trei mesaje au fost afronturi directe la adresa mea.

      Asa ca sa nu mai facem teoria chibritului si sa ramanem la subiect: avem niste gunoaie aruncate de DSB, cu care Astra vrea sa faca un chilipir in Romania, fara nici o intentie de a le repara si riscand viata calatorilor romani. Ai ceva nou de zis la subiect?

  13. dan

    Domnule Craciun, luati-va un avocat daca nu va pricepeti, cei de la ASTRA nu sunt niste fraieri sa lase lucrurile asa, dvs cam manipulati lumea pe banii lor, oricat doriti dvs sa aratati ca tineti sub control situatia, putem vorbi doar de inconstienta si lipsa capacitatii de intelegere a unui demers care produce deja efecte negative partii afectate.

    Daca dvs credeti ca puteti in Romania sa aruncati cu noroi intr-o companie fara sa aveti toate datele, va spun eu ca sunteti fie naiv, fie inconstient, fie putin din amandoua. Defaimarea doar in cadrul actiunii penale se substituie persoanei fizice, mai interesati-va pentru ce veti plati prejudicii si pe ce lege va judecati in cazul unei actiuni civile .

    Acum, eu chiar nu sunt avocatul dvs sa va dau sfaturi gratuite, si mura in gura ca sa va descriu capul de acuzare si legea civila aferenta, sunt doar un simplu sofer descoperit de un user acoperit.

    Desi, nici de o actiune penala nu sunteti ocolit daca domnul Blidar considera ca a fost jignit de ajuns personal de catre dvs si diferiti useri anonimi pe acest blog.

    Nu de altceva, dar veti pierde 100% doar pentru faptul ca nu stiti sa faceti diferenta intre o abordare ziaristica corecta, in care investigatiile acopera toate partile implicate, si o alta senzationala,, de tip can-can.

    Vroiam sa va intreb si eu domnule Craciun , doar din curiozitate, daca ,,investigatiile” dvs aveau sa includa vreodata si un punct de vedere oficial sau neoficial al celor de la Astra, sau a fost omis in mod intentionat?

    Pentru ca deontologic mi se pare normal sa dezbateti raportul PROSE si cu cei de la ASTRA , nu doar personal, sau doar cu cativa useri anonimi, dar pe o platforma publica. Ca pana la urma automotoarele alea au un cumparator care trebuie sa fie lasat sa aibe un punct de vedere, ori dvs nebatand deloc la poarta celor de la ASTRA, si lansand teorii proprii bazandu-va doar pe

    Pana si faptul ca afirmati ca ASTRA nu va face deloc modificari la automotoare este insipida si inodora,cu o mare tenta mafaldiana, in conditiile in care nu cred ca iti ia 5-6 luni de zile sa vopsesti 4 automotoare IC2, pentru ca doar atatea apar deocamdata in circulatie din luna aprilie 2018.

    Si restul 11, nu apar pe nicaieri, deci clar ca aceste automotoare nu sunt aduse doar sa li se dea o vopsea, ci sunt verificate , testate, reparate. Domnule Craciun, 4 automotoare vor fi foarte probabil apte sa intre in circulatie peste 5 luni, nu azi, nu maine, iar restul de 11 (vezi ruta anuntata Bucuresti-Bacau si vor fi si altele), foarte probabil din vara si iarna lui 2018

    Dvs aruncati cu pietre inainte sa isi dea ASTRA sau AFER cu parerea , cine va credeti si ce va recomanda sa faceti afirmatii inainte de a vedea ce se intampla cu aceste automotoare, ce modificari vor suferi ele, dvs chiar credeti ca stau pe bara si un an de zile doar pentru vopsit???Evident, naivitate la cote maxime cu impact major asupra unor useri de calitate, comentatori ,,de top” de pe un anumit blog .

    Eu mai apoi v-am pus niste intrebari in alte comentarii puse aici pe blog, de exemplu care sunt seriile celor 15 automotoare care au fost achizitionate de ASTRA, iar dvs ati trecut foarte usor de problema, specificand ca sunt toate in raport. Un raspuns foarte complex dealtfel.

    Pai daca nu stiti care sunt seriile automotoarelor IC2 , de unde stiti ca toate automotoarele achizitionate de catre ASTRA apar in raport? Va spun eu, in afara de a da o tenta de senzational si a face un copy paste raportului PROSE, nu stiti nimic, nu ati avut niciodata intentia de a discuta cu cei de la ASTRA, pentru ca scopul dvs nu a fost sa relatati in mod obiectiv despre o situatie, ci DOAR DE A CREEA O STARE NEGATIVA pentru perceptia publica fata de serviciile companiei, chiar inainte de intrarea pe piata a noilor rute . O chestie atat de clara, pe care doar un fraier o poate considera coincidenta.

    Altfel nu imi explic cum, desi achizitia materialului rulant a fost anuntat de presa cu luni de zile inainte , dvs ati venit EXACT inainte de lansarea noului mers al trenurilor pe anul 2018, cu aceste articole defaimatoare la adresa unui operator privat .

    Evident ca nu de la 10.12.2017 urmau sa intre in circulatie automotoarele, asa cum in fals ati afirmat dvs pe blog, dar fiind anuntate pe siteul oficial ASTRA inca din luna noiembrie 2017 ca intrand in circulatie din lunile martie-aprilie 2018, dvs ce v-ati gandit, hop, acum sa aruncam si articolul bomba pe piata !!!

    Concluzia e simpla, dvs ati lansat un proces impotriva unui operator feroviar fara sa aveti toate datele, si l-ati facut si public pe platforma unui blog.

    In atare conditii nu aveti nimic pe constiinta, domnule Craciun, nu credeti ca acuzele dvs stau la baza instigarilor propagate de diversi useri chiar pe pagina dvs de blog, nu credeti ca impactul emotional fals pe care l-ati creeeat neindreptateste pe cineva caruia nu i-ati dat in niciun moment ocazia sa se apare ? Sigur, comentariile si parerile pertinente sunt binevenite, dar dvs suntetiu si mai greu de crezut ca sustineti o cauza corecta atunci cand ,,uitati” sa moderati.

    Eu zic ca dvs chiar meritati o lectie procesuala in acest caz, deoarece ati facut mult rau in mod intentionat, ati lansat prea multe acuze nefondate si nedovedite. Iar in cazul in care nu ati inteles, problema dvs majora nu este sa dovediti raportul PROSE, care este la trecut, si poate nici nu face obiectul automotoarelor achizitionate de Astra, problema dvs este sa dovediti ca automotoarele care vor intra in circulatie au probleme grave tehnice, care pericliteaza viata pasagerilor. Pentru ca, nu-i asa, dvs chiar asta acuzati!

    Ori daca nu puteti dovedi aceste lucruri, prejudiciul este clar, si cineva trebuie sa platesaca daca ASTRA nu va avea clienti datorita impactului social pe care l-ati lansat. Simplu ca buna-ziua,!

    1. Mihai Alexandru Craciun

      @Dan, uite asa intelegem ca de fapt lucrezi pentru Astra. Salutari domnului Blidar.

      PS. 1. Nu ma impresionezi.
      2. Blogul nu e presa si nici eu nu sunt jurnalist. Nu ca ar fi vreo rusine, doar ca nu sunt. Imi exprim opinii, iar oamenii care rezoneaza cu ele le citesc.
      3. Nu am si n-am avut de gand sa cer parerea Astra pe acest subiect. Cand cineva vrea sa dea un tun nu-i oferi ocazia sa te prosteasca. Asta nu inseamna ca nu v-am lasat sa va exprimati. Decid cititorii cine are dreptate.
      4. Ma bucur ca deja cauzam prejudicii acestei actiuni a vostre. Inseamna ca avem sanse ca mizeriile alea sa nu ajunga pe caile ferate din Romania.
      5. Raportul Prose si rapoartele DSB spun ca TOATE automotoarele IC2. Nu stiu cum e la drept, dar in matematica oricare submultime e inclusa in multimea totala. Deci oricare ar fi cele 15 automotoare luate de voi, ele fac parte din TOATE cele 23 care sunt DOCUMENTAT PROASTE.

      Succes la proces. Promit ca banii pe care ii vom castiga de la voi ii folosim in promovarea transportului feroviar de calitate.

  14. Vasile

    Nu stiu de ce, dar am impresia ca ASTRA a vazut o afacere in toate povestea asta in care se baza pe faptul ca ia niste trenuri „ca noi”, le mai carpesc ei ca na, da-i incolo pe Danezi, nu stiu ei. Noi, aici in Romania rezolvam ieftin si merge si asa. Danezii oricum sunt niste pretentiosi si fitosi, lasa ca facem noi. Iar restul se rezolva…

  15. outlaw

    Daca Astra are avocati sau juristi ca si Dan, o sa rada judecatorul si cu curu’ inca de la prima infatisare.

    Numa’ zic, ca inginer implicat in dezvoltare si mentenanta de produs: nu poti sa scoti elemente individuale dintr-un raport care analizeaza conceptia si executia produsului in sine si demonstreaza „incomplete engineering”, „incomplete testing” si sa zici ca elementul cutare e bun, elementul cutare e bun, deci n-are cum sa fie defect produsul. Un defect de fabricatie nu e tot una cu un defect de conceptie, ceea ce este exact ce evidentiaza raportul PROSE.
    IC4/IC2-urile nu au defecte de fabricatie, cum probabil gresit a inteles Astra, ci defecte de proiectare. Unele se pot remedia relativ usor, altele foarte greu, altele deloc.

    In industria aviatica, daca pica un avion din cauze necunoscute sau exista suspiciuni asupra sigurantei in exploatare se poate ajunge la interdictii de zbor globale pentru respectivul model prabusit, pana la determinarea si eventual eliminarea cauzei. Daca nu se poate elimina cauza, se vor elimina avioanele respective.

    Solutia pentru Astra nu e (LOL!) un proces pentru daune materiale sau de orice fel, ci de fapt ceea ce trebuia sa faca de la bun inceput: certificarea trenurilor IC2 pentru conditii de operare pana la viteze de 120 km/h. Asta ar fi victoria Astra: „Uitati, domnu’ Craciun, v-ati panicat degeaba, testele arata ca pana la viteze de 120km/h defectele de franare si ale osiilor subliniate in raportul PROSE nu apar decat dupa atatea zeci de mii de km in exploatare, reviziile se fac la atatea zeci de mii de km, respectiv la atatea sute de ore de functionare, deci riscul e spre zero. Va invitam sa calatoriti cu noi la deschiderea rutei… drum bun!”

  16. dan

    Domnule Outlaw, poate nu ati inteles bine, eu nu sunt jurist, ci sofer. Si daca as lucra la ASTRA ca sofer, asa cum cineva insinua aici pe blog, aveti cumva idee cam cum ar vorbi si arata un avocat al societatii respective? Eu am doar trei clase primare absolvite, iar chestiunile juridice reprezinta doar un hobby.
    In alta ordine de idei, cunosc genul de user pe care il reprezentati, cel care isi minimalizeaza adversarii, ma gandesc cum va comportati dvs in societate afisand astfel de aere de superioritate, eu cel putin sunt genul care dau buna ziua si la femeia de servici, dumneavoastra dimpotriva sunteti genul care nu sta la coada si se baga in fata impingand in dreapta si in stanga.
    Evident ca observ ca va expuneri ostentativ cunostintele de aviator intr-o discutie despre dreptul civil, penal sau trenuri, Ăstia care catalogati oameni fara sa-i cunoasteti nu sunteti decat niste raspandaci cu aere de zburatoare.
    Domnule Craciun, de ce nu invitati mai bine aici pe forum un avocat, care sa isi dea cu parerea oficial in chestiuni juridice, decat ot felul de cunostinte de-ale dvs experte in zburat si ingineria datului din coate.?
    Evident ca si daca ar intra aici sa posteze pareri juridice si cei mai tari specialisti in drept, tot s-ar gasi unul. ,,in afara legii”, care sa-l. faca sofer, vânzator la taraba, sau mai stiu eu ce, genul de bizon pe internet, care in viata reala doar freaca tableta sau telefonul.
    Domnul Outlaw, de-acolo de sus din imparatia norilor aveti habar despre ce discutam noi pamantenii referitor la prejudicii si alte chestiuni juridice, sau ati intrat doar sa albiinariti discutia mea pertinenta si logica cu autorul blogului?
    Eu va inteleg ca sunteti amic cu dumnealui, dar va avertizez ca daca mai jignitii oameni pe care nu-i cunoasteti, am destule mijloace legale ca sa intervin in ceea ce priveste persoana dvs Deci continuati cu aceeasi aciditate, daca acesta va este scopul, si astea sunt limitele.

  17. Dodo

    poate nu respecta procentu’ de franare nici la 160 la ora, trebuie limitate la 120 si gata ca pe M900 nu trebuie mai mult si nici pe secundare, intrebarea e CFR cand scapa de malaxe, mai ales 77urile ca tot investeste in ele, preferam sa le ia CFRul in loc de cotetele alea cu suspensie de caruta

  18. Bogdan Popescu

    N-am voie sa comentez? Sunteti nazisti? De ce amenintati cu procese, numai milioane de euroi aveti in cap? La viata si siguranta calatorilor nu va ganditi? Daca le luati pentru curtea voastra sa va plimbati cu ele acolo, nu era vreo problema. Asa au adus in tara si ramele alea cu azbest, tot felul de pocnitori ca si tramvaie, troleibuze si autobuze si autoturisme. Tin minte si basinile alea de fregate marine cumparate si aduse cu mare pompa, de rad si curcile de noi cand ne prezentam cu ele. Trage Putin o basina si se scufunda, de parca amenintarea vine de acolo. Asa si cu avioane de mana a doua, mancare de mana a doua, pentru ca si aici se face diferenta intre ce fabrica pentru est si ce fabrica pentru vest , ma refer la producatorii de alimente din vest. Din partea mea, ar trebui sa invatati din acest articol ca nu suntem toti lasi si nu ne e gandul doar la bani, vrem o tara sigura si un transport sigur. Mai bine faceti, produceti, vagoane RO-LA pentru TIRuri si dezvoltati acest sector, se scapa de o parte din accidente pe sosele, poluare si aduce si profit. Ramele astea dupa ce le reparati, vopsiti sau modernizati, vindeti-le inapoi danezilor sa vedem daca sunt interesati sa le cumpere. Daca nu citeam articolul acesta ramaneam la likeul care l-am dat pentru noutate la stirea voastra pe facebook. Eu ii multumesc lui Mihai pentru informare, un control riguros e bine venit la toate firmele de transport, nu doar pentru aceste rame ajunse vedete. Si poate o parere televizata din partea celor de la PROSE si cei ce au facut studiul, sa mearga redactorii tv sa faca un reportaj, ca ei sunt de meserie.
    Apropo, faceti tramvaie moderne, silentioase, proiect propriu, ca tara are nevoie de ele ca de paduri si aer curat. Parcul de tramvaie din Romania e varza. Si vagoane de calatori, e nevoie de vagoane noi si moderne, luati fonduri europene ca se dau ca painea calda. Eu le-as lua dar nu imi dau ca nu am puterea voastra . Voi ASTRA sunteti un nume, aveti istoric bogat si frumos, puteti, daca vreti, sa aveti un cuvant de spus la masa negocierilor pentru fonduri. In rest, nu mai amenintati ca nu va vrem raul si nu impresionati in bine ci faceti sila, si nu vreau asta.

  19. Bogdan Popescu

    Am uitat, referitor la Desiro, incomode scaunele. Asa cum sunt si in microbuze, de fapt in microbuze sunt catastrofa . Si nu sunt urias. Cu Hiperion n-am calatorit.

    1. Geo

      Confortul este dat de distanta de calatorit pentru care este proiectat respectivul model.
      In Germania, scaunele din trenurile de legatura sunt departe de cele de pe intercity.
      Niciunele nu mi s-au parut lipsite de confort, probabil datorita distantei parcurse in fiecare caz.

  20. Geo

    Eu tot n-am inteles din comentariul directorului ASTRA, stia sau nu stia de raport si implicit de situatia trenurilor cumparate?
    Asta e de interes, nu vrajeli referitoare la dotari si la cat de noi sunt. Acuma, mai pe romaneste, un rahat ramane tot un rahat indiferent cat de mult il lustruiesti sau ii aduci imbunatatatiri.
    Cred ca asta incearca sa explice si autorului articolului, asta au realizat si aia ce le-au cumparat initial.
    Deci, se mai ofera ceva explicatii dinspre ASTRA sau se discuta totul in instanta?

  21. Bogdan Popescu

    Avioanele, autocarele , microbuzele, ramele de metrou si ramele desiro au scaune mici, inghesuite . Te lipesti de ceilalti calatori, unii te storcesc, pe altii ii storcesti si la curbe ne luam in brate. Am calatorit in Germania cu IC si nu am ramas cu gura deschisa. Chiar am fost fericit ca nu a rupt-o pe sine cu viteze ametitoare, din cauza unor probleme cu sinele pe acel traseu. Banchetele din vagonele de calatori de la CFR sunt destul de comode dar tot au multe lipsuri. Este parerea mea dupa ce am calatorit destul cu toate aceste vehicule. Eu sunt cu confortul, nu ma dau in vant dupa viteza, 160 km/h imi pare o viteza hiperluminica. 100 km/h sau 110 cred ca sunt suficienti. Si pe autostrada conduc cu 100-110 . Daca ai confort, nu iti amortesc bucutele, nu transpiri la ele sau la spate. Daca este curat si nu miroase in tren, atunci e foarte bine . Nu vreau sa fiu omul ghiulea, sa stau inghesuit ca in teava de tun si ejectat cu 300 km/h. Am facut naveta cu Desiro si nu m-a impresionat pozitiv. Dar sunt si multi tarani, tigani care isi sterg mucii pe scaune, put, nu sunt civilizati si asta ar trebui sanctionat. In Germania, o aurolaca s-a asezat langa mine si am paralizat. Putea a pisat acru de m-a terminat. In troleibuze, aer conditionat, confortabile scaunele. Buna treaba cu aerul ca sunt multe naturiste pe acolo cu perisor la subtioara de te indoaie. Sunt turcoaicele alea si negresele un deliciu. In Olanda,pute a rahat pe autostrazile lor de zici ca esti la zoo intre animale. Foarte poluata tara de la ambuteiajele alea si nu numai. Mancare proasta, oameni politicosi si simpatici pana afla ca esti roman. Cu trenul lor nu am calatorit,doar am vazut cele doua modele prezente pe sinele lor. Poate ca sunt trei mari si late. Bicicletele lor sunt hidoase. Am vazut si de 2000 de euroi bicle, mai buna o hidosenie d-aia. Germania nu mai e Germania, imi pare o tara imputita si mult prea laudata. O bomba ce sta sa explodeze. Cu TGV nu am calatorit in Franta, am mers cu metroul, si e ca in Bucuresti, doar ca o retea mai mare. Foarte multi smenari in Franta, autohtoni si arabi. In Elvetia am mers cu trenuletele alea pe ecartament ingust cu cremaliera de le lauda tot mapamondul, nu m-au impresionat. Sunt niste tramvaie in care trebuie sa te tii bine de bare ca altfel aluneci din scaune. Tot inconfortabile scaunele, avantajul ca se circula cu viteza redusa, ca la pantele si rampele alea asta mai lipsea, viteza. Eu am stat o parte din drum pe scaunele din zona unde se coboara sau urca in vagoane, pentru ca nu mai erau locuri disponibile, pentru ca sezutul unor persoane ocupa doua scaune. Peisajele superbe dar totul foarte scump. Voi ati vazut scaunele „fotolii de masaj” din Shinkansen in Japonia? D-ale vreau sa fie si la noi. Toti spun sa ne luam dupa modelul german, eu zic sa ne luam dupa modelul japonez, la scaune ma refer, ca stilul lor de viata nu imi place . Ca fapt divers, pana acum cel mai confortabil scaun mi s-a parut la o caruta cu care am mers la tara, la niste prieteni. Caruta d-aia autohtona cu roti de cauciuc.

  22. Pingback: Pericolul pe roți de fier – Epilog? – Mihai Alexandru CRACIUN

  23. Pingback: ASCORO condamnă punerea în circulație a automotoarelor IC2 de către Astra Trans Carpatic | Construim România

Comments are closed.